Centrifugális szeparátorok az autóipari festésben

Centrifugális szeparátorok az autóipari festésben

Költségmegtakarítás a festékiszap eltávolításával

A vízzel mosott festéküzemekben a maradék iszap nedvességtartalmának minimalizálása állandó kihívást jelent az üzemeltetők és a vegyszer gyártók számára. A centrifugális szeparátorok használatával a festékiszap optimálisan szárítható, és az ártalmatlanítandó mennyiség minimalizálható.

Hatalmas megtakarítási lehetőségek rejlenek a nedves festés során a túlszórás minimalizálásával. Ebben nemcsak gazdasági, hanem környezetvédelmi és egészségügyi szempontok is szerepet játszanak. Amíg azonban a túlfröccsenés nem kerülhető el, a felhasznált festék haszontalan részét megfelelő technológiával kell ártalmatlanítani, vízöblítéses kabinok használata esetén pedig a kicsapódáshoz és pelyhesedéshez szükséges jelentős vegyszerbevitellel. Ennek gyakori eljárása a flotációs leválasztás: A megalvadt festékrészecskék nagy szemcsékké tömörülnek a hozzáadott polimerek hatására. Ezekhez levegő kötődik, ami a pelyhek lebegését okozza. Ez lehetővé teszi, hogy a festékiszapot a fülkében lebegő áramlatok segítségével összegyűjtsék, és a festéket a leáramló egységbe szivattyúzzák. Itt a lebegő festékiszap szőnyeget képez, amelyet rendszeresen lekaparnak. Az így elválasztott festékiszap víztartalma 70-95 százalék között van. Az ezt követő csepegtetés vagy szárítás csak korlátozott mértékben csökkenti a maradék iszap nedvességtartalmát. A magas ártalmatlanítási költségek mellett az iszapkezelés és az iszapszárítás munkaerő- és helyigényes.

Megnövekedett iszapmennyiség és költségtakarékos megoldási igény felmerülése esetén érdemes centrifugális szeparátort beszerezni. Ez egy jellemzően, a gravitációs gyorsulás kétezerszeresét kitevő gravitációs mezőt hoz létre, amely megbízhatóan elválasztja a festékiszapot a víztől, és két-három tonnás nyomással összenyomja azt, ezáltal az iszap száraz lesz. A maradék nedvességtartalom mindössze 30 és 50 % között van.

A flotációs leválasztás alternatívája

Bizonyos körülmények között a centrifugális szeparátor közvetlenül a festési rendszerhez csatlakoztatható, egy meglévő flotációs egység helyettesítésére. A döntő tényező itt egyrészt az elszívattyúzandó kabinvíz keringési térfogata. A centrifugális szeparátor kb. 5-8 m3/h mennyiséget képes feldolgozni. A vízben homogén módon eloszló vízalapú festékek használata esetén, amelyek nem halmozódnak fel és nem rakódnak le bizonyos helyeken, valódi bypass művelet valósítható meg: Csupán az ürítőberendezés áramlási sebességének kell nagyobbnak lennie, mint a festékbevitelnek ahhoz, hogy a festékiszap koncentrációja a kabin vizében ne növekedjen. Ha az ürítőegység, a festési szünetek alatt is üzemel, a festék koncentrációja a fülke vizében közelít a nullához, ami azt jelenti, hogy a víz időszakosan szinte teljesen megtisztul. Ebben az esetben a felhasználó gyakran profitál a kabinvíz jelentősen jobb tisztításából, valamint a vegyszerfogyasztás megtakarításából, mivel a centrifugális szeparátornak nincs szüksége nagyméretű szemcsékre a megbízható leválasztáshoz.

A víz alapú festékek esetében figyelembe kell venni a leválasztón keresztül történő légbeszívást. Szükség esetén intézkedéseket kell hozni a fokozott habképződés megakadályozására. Ehhez nem feltétlenül van szükség habzásgátlóra, gyakran elegendő egy megfelelően méretezett tölcsér vagy nagyméretű terelőlemez, amelyeken a folyadék távozhat?

Nagyméretű festőrendszereken való használat

Nagyméretű rendszerekben, például karosszériafestésnél, a vízáramlást úgy alakítják ki, hogy a túlzott permetet gyorsan ki kell öblíteni és tartósan el kell szívni legalább 40 m/h áteresztőképességgel. A flotációs eszközöket ezután ennek megfelelően méretezik. Egy centrifugális szeparátor nem tud ilyen mennyiségű vizet közvetlenül feldolgozni. Ezekben az esetekben az szeparátort a flotációs berendezés után kell felszerelni. Fontos, hogy a lekapart iszapot úgy adagoljuk a leválasztóba, hogy a szivattyúk és vezetékek ne tapadjanak össze, ne duguljanak el. Ehhez elengedhetetlen a hatékony öblítés kabinvízzel.

Többkabinos kezelés speciális alkalmazásokhoz

A többrétegű bevonat a karosszéria- vagy alkatrészfestésnél általában többféle flotációs eszközt alkalmaznak. Sok esetben egy centrifugális szeparátor még mindig képes a teljes iszapmennyiséget feldolgozni. Most fontos az iszap összegyűjtése az összes flotációs eszközről. Ez bonyolult átalakítások vagy további iszaptartályok nélkül lehetséges, ha a szeparátor betáplálása igény szerint válthat a flotációs eszközök között. A rendszernek képesnek kell lennie reagálni a különböző működési feltételekre, például ha nem folyik festés a kabinban.

A lökhárítók robotizált festési rendszerében, amely három flotációs egységgel rendelkezik, ez a rendszer speciális iszapgyűjtő tartályok és szintvezérelt váltás segítségével valósul meg. Ehhez speciális kapacitású szintérzékelőket alkalmaztak, amelyek még habos iszap esetén is megbízhatóan reagálnak.  A centrifugális szeparátor alkalmazásával az ártalmatlanítandó iszap mennyisége kb. 1/3-ra csökkenthető.

hardtest_web_trans200x50

Cégünk 1998-ban a méréstechnikai üzletággal indult a magyarországi piacon. Az évek alatt folyamatosan partnereink és az ipar fejlődéséhez igazodva kibővítettük folyadéktisztító és újrahasznosító rendszerekkel, alkatrészmosó berendezésekkel és ipari elszívó rendszerekkel.

Copyright 2022 Hardtest Kft. ©  All Rights Reserved