Ruwac szabadalom az autóiparnak

Az ipari elszívás piacvezető márkája

Ruwac szabadalom az autóiparnak

A Ruwac egy korábban nem ismert biztonságtechnikai eljárást fejlesztett ki és szabadalmaztatott az autóipari felhasználás számára. Ez az innováció lehetővé teszi, hogy (például) helyhiány miatt elkerülhető legyen a nedves előleválasztó rendszerek extra tartozékként történő beépítése.

Egy acél labirintusban „szikracsapdát” helyeztek el, amely tisztán mechanikai elven lehűti az esetleg előforduló forró szikrákat. Mielőtt az elszívott anyag belépne a gyűjtőtartályba, végighalad ezen az 5 m hosszú csőrendszeren. A szikracsapda hatékonyan és megbízhatóan hárítja el az elszívó mechanikai részeiben illetve gyűjtőtartályában keletkezhető gyulladás és robbanás veszélyét.

A korszerű autók karosszériái már egyre kevésbé tiszta acélból, inkább hibrid gyártási technológiával készülnek: acélból, alumíniumból és műanyagból, ami kis súlyt és nagyfokú funkcionalitást tesz lehetővé.

Ez a trend erősen kihat a gyártási technikára, hiszen meg kell oldani a karosszériák megmunkálása és javítása során keletkező csiszolási porok elszívását. Az alumíniumpor gyúlékony, így ha például egy járműlakatos alumíniumból készült karosszéria-részelemek csiszolása során akár csak véletlenül is belecsiszol egy szomszédos acéllemez-alkatrészbe, szikrák keletkeznek, amelyek képesek könnyen begyújtani a port.

Éppen ezért az elszíváshoz valamilyen „B1” kiviteli típusú porszívót kell használni, amely alkalmas éghető porok elszívására. Egyidejűleg arról is gondoskodni kell, hogy az elszívók ne szippanthassanak be semmilyen gyújtóforrást. Ezt mindeddig valamilyen nedves elő-leválasztóval oldották meg, ahol az eltávolítandó anyagot egy nedves közegen átvezetve szívják el. Ez ugyan egy bevált és biztonságos elv, de a nedves leválasztó nagyobb, mint az ipari porszívó, ezáltal az egész berendezés nehezen kezelhetővé válik.

Ezért a Ruwac kifejlesztett egy újfajta porszívót kifejezetten a BMW részére, amelynél el lehet tekinteni a nedves elő-leválasztás folyamatától. Ehelyett egy zárt tartályban elhelyeztek egy „szikracsapdát”, amely tisztán mechanikai elvek alapján működik és az esetleges szikrákat –képletesen szólva– semlegesíti. Ezután következik egy 5 m hosszúságú csillapító szakasz, mielőtt az elszívandó anyag belépne a gyűjtőtartályba. A Ruwac és a BMW fejlesztési központjában elvégzett kiterjedt tesztelések megmutatták, hogy ez a szikracsapda a veszélyt jelentő gyújtóforrásokat hatékony módon és megbízhatóan ártalmatlanítja.

Hogy a BMW miért éppen most foglalkozik ezzel a technológiával? Ennek az az oka, hogy egy olyan új csúcsmodell kerül kis sorozatú széria-gyártásba, aminek az alváza és a külső héja legnagyobb részt alumíniumból készül, ennek következtében a szerződéses szerviz partnercégeknek szükséges olyan megoldásokat felkínálni, amelyekkel biztosítható az új szerkezeti anyag biztonságos kezelése a javítások alkalmával.

Az új Ruwac elszívóberendezés a maga kompakt szerkezeti kivitelével tökéletesen megfelel a gyártási folyamatok során történő alkalmazásnak, hiszen nemcsak közvetlenül a géptől történő elszívásra, hanem általános alkalmazásra, porok felszívására is alkalmas. Utóbbi esetben a készülék szikracsapda nélkül dolgozik: az elszívás csatlakozási pontjainak kivitelezése a felcserélés lehetőségét kizáró módon kerültek kialakításra.

Az új elv természetesen nemcsak a járműtechnikában történő alkalmazásra alkalmas. Bárhol, ahol gyúlékony porokat kell szakaszosan, időszakonként elszívni, és ahol az elszívóberendezés kompakt kivitele ill. mobilitása igényként jelentkezik, a „szikracsapda” helytakarékos és biztonságos alternatívát kínál a nedves elő-leválasztással szemben.